Avantgarda v architektúre

Slovenská architektúra má niekoľko významných postáv, medzi ktorými vyčnieva meno Friedrich Weinwurm. Jeho tvorba ovplyvnila charakter hlavného mesta Slovenska spôsobom, ktorý je jedinečný a zároveň uzemňujúci, praktický a súčasne moderný. Je považovaný za najvýznamnejšieho predstaviteľa architektonickej avantgardy, ktorý svojim intelektom i vizuálnym cítením dokázal sprístupniť vízie puristickej estetiky širokým sociálnym vrstvám. Naprojektoval a spolupodieľal sa na dôležitých stavbách, ktoré natrvalo zmenili tvár Bratislavy. Ktoré to sú a čím sú jedinečné? Ako sa vieme z jeho tvorby inšpirovať aj dnes? Poďte sa pozrieť.

Friedrich Weinwurm a jeho životopis v krátkosti

Životný príbeh

Friedrich Weinwurm sa narodil v roku 1885 v Borskom Svätom Mikuláši do nemecky hovoriacej židovskej rodiny. Študoval v Bratislave, v Temešváre, na Technickej univerzite v Berlíne a nakoniec v Drážďanoch, vo vtedajšom centre nemeckej moderny. Po roku 1915 sa usadil v Bratislave spolu so svojou manželkou a začal pôsobiť ako architekt, najskôr samostatne a neskôr aj s inými architektmi. Tesne pred koncom druhej svetovej vojny však musel svoju profesionálnu kariéru ukončiť z politických dôvodov. Zahynul za nevyjasnených okolností v roku 1942.

Spolupracovníci

Architekti, s ktorými Friedrich Weinwurm spolupracoval alebo ktorí ovplyvnili jeho dielo, boli viacerí, napríklad Ernest Waisner alebo Adolf Loos. V roku 1924 sa k nemu pridal bratislavský architekt Ignác Vécsei, s ktorým vytvorili spoločný ateliér. Ateliér bol veľmi plodný a mnohé diela výrazne ovplyvnili ráz mesta. Aktívnu činnosť ateliéru Weinwurm-Vécsei náhle ukončil až príchod svetovej vojny v roku 1938.

Čím sa preslávil Friedrich Weinwurm

Ako jeden z mála architektov dokázal Weinwurm pretaviť svoje vízie až do úspešnej realizácie. Dokázal skĺbiť svoj cit pre vizuálne stvárnenie s potrebou nájsť efektívne riešenie pre rôzne účely aj vrstvy obyvateľstva. Čím je charakteristické jeho dielo?

Stavby bez rozdielu sociálnej vrstvy

Friedrich Weinwurm mal skvelý talent udržať účelnosť a jednotný rámec svojej tvorby a to bez ohľadu na to, čo projektoval. V jeho tvorbe nájdeme luxusné obytné vily, obytné komplexy pre nižšie sociálne vrstvy, aj originálne stavby špecifické svojim zameraním. Všetky však majú spoločné jedno – čistý dizajn a dokonalé prevedenie zbavené okrasných zbytočností.

Friedrich Weinwurm – nenápadný purista

Ak by sme mali prirovnať Weinwurmove dielo k súčasnosti, určite by sa tam objavil aj minimalizmus v byte ako štýl bývania zameraný na účelnosť. Jeho tvorba sa sústredila na vecnosť a jednoduchosť bez ornamentov zvonku, pričom dovoľoval kreovať priestor zvnútra. Bol nielen architekt, ale aj široko rozhľadený intelektuál, bojovník za sociálnu spravodlivosť a aktivista propagujúci ideály modernej doby.

Architektonickú a dizajnovú čistotu funkcionalizmu, z ktorého Weinwurm vychádzal, odrážajú aj aktuálne trendy v bývaní 2022. Do popredia sa dostáva nielen puristický vzhľad budov, ale aj interiérový dizajn ovplyvnený minimalizmom, sústredeným na účelnosť a rovnosť možností.

Projekty a diela, ktoré navrhol Friedrich Weinwurm

Friedrich Weinwurm navrhol desiatky stavieb, ktoré sa stali dôležitou súčasťou mesta bez toho, aby priestoru dominovali. Naopak, stali sa jeho neoddeliteľnou súčasťou, ktorá nebudí pozornosť, no plní svoj dôležitý zámer. Ktoré to sú?

Bratislavské vily

Friedrich Weinwurm navrhoval všetky stavby s ohľadom na priestor, v ktorom sa nachádzali. Dodržiaval zásady racionalizácie života a používal vlastné poňatie puristického štýlu. V každej vile tak dokázal vytvoriť priestor pre praktický život ich obyvateľov, zahalený do čistých vonkajších racionálnych tvarov.

  • Vila L: trojpodlažná vila zasadená do mierne svahovitého pozemku bola dokončená v roku 1929 a je typickým predstaviteľom puristickej moderny. Pre vyváženie prísne jednoduchého exteriéru prizval stavebník k tvorbe interiéru iného architekta, ktorým bol Josef Hoffmann.
  • Vila T: postavená v roku 1929 je vsadená v strmom svahu na slnečnom svahu nad Dunajom. Pýši sa kompaktným kvádrovým tvarom s terasou, presnými tvarmi a striedmosťou prvkov. Je jednou z prvých puristických stavieb na Slovensku a v roku 1993 bola aj vyhlásená na Národnú kultúrnu pamiatku.
  • Vila Pfeffer: je umiestnená vo vilovej štvrti pod Slavínom a stelesňuje Weinwurmovu víziu nestarnúcej strohej bielej krásy. Dispozícia interiéru odrážala praktické prevádzkové potreby premietnuté do umiestnenia okien a tvarovania priestoru. O vybavenie interiéru a bytový dizajn sa postaral viedenský architekt Ernst Schwadron. Vila neskôr prešla viacerými zmenami, ktoré narušili jej pôvodný šarm.

Komplex Unitas

Ateliér Weinwurm-Vécsei navrhol a zrealizoval v roku 1930 na vtedajšie pomery väčší revolučný projekt. Z pôvodného zámeru bývania pre sociálne slabšie vrstvy vznikla zároveň nadčasová idea komunitného bývania. Unitas pozostáva zo siedmych pavlačových domov, každý so šiestimi podlažiami. Všetky byty majú síce úspornú racionálnu dispozíciu, poskytujú však všetko potrebné pre bežný život pri zachovaní estetiky použitých kompozícií. Každý dom mal pôvodne aj vlastnú práčovňu a sušiarne na medziposchodí. Súčasťou objektu boli aj obchody, holičstvo a knižnica.

Nová Doba

Po úspešnej realizácii Unitasu dostal ateliér novú príležitosť, tentokrát vytvoriť obytný komplex pre štátnych úradníkov. V projekte Nová Doba mohli architekti naplno uplatniť svoje sociálne aj estetické ideály a predstavu o kultúre bývania. Objekt pozostával z troch samostatných polo uzavretých blokov v tvare kubusov, ktoré mali prísne striedmy a univerzálny ráz. Zároveň objekt ponúka priestor aj pre oddych a ústranie od rušnej križovatky. Pri výstavbe boli použité aj nové materiály, napríklad sa tu prvýkrát použitá oceľová konštrukcia pre obytné účely, ktorá umožnila efektívne využitie priestoru pri zachovaní účelu a ekonomickosti stavby.

Friedrich Weinwurm stavbou Nová doba reprezentoval svoju filozofiu architektúry. Podľa nej je cieľom hľadať stavebné prvky, ktoré budú pre každého rovnako užitočné a estetické. Niet sa preto čo čudovať, že Nová Doba sa stala aj významnou kultúrnou pamiatkou slovenskej architektúry.

Kúpele Grössling

Ikonické bratislavské kúpele sú známe hlavne pre staršie generácie. Vybudované boli v roku 1895 a slovenskej verejnosti slúžili ako mestské kúpele a stretávací bod až do roku 1994, kedy boli uzavreté vzhľadom na nevyhovujúci technický stav. Odvtedy chátrali a stavba bola na dlhú dobu ukrytá zrakom verejnosti. V súčasnej dobe v nich prebieha unikátna komplexná rekonštrukcia s cieľom navrátiť im ich pôvodný zmysel a jedinečnú krásu.

Akí architekti a majstri sa podieľali na ich vzniku a akú úlohu tu zohral Friedrich Weinwurm? Kúpele vznikali pod taktovkou architekta Adalberta Swobodu, ktorý sa podieľal aj na výstavbe centrálnych kúpeľov (Zentralbad) vo Viedni. Po niekoľkých rokoch úspešného fungovania sa ukázalo, že záujem o mestské kúpele je väčší ako ich kapacita. Prestavba bola zverená do rúk majstra Lajosa Gratzla a hlavne vnútorné priestory prešli výraznými zmenami. Pribudli nové bazény, parné komory, šermiarska sála aj práčovňa.

Posledné rozširovanie kúpeľov sa udialo v rokoch 1929 a 1930, kedy Weinwurm a Vécsei objekt ešte rozšírili, vdýchli mu svieži funkcionalistický vzhľad a vybudovali nový hlavný vchod. V novej časti budovy sa nachádzal parný kúpeľ, kabínky a na poschodí aj byty s výhľadom na nábrežie Dunaja. Súčasná prestavba kúpeľov rešpektuje ich pôvodný zámer, čaro dobovej architektúry aj potreby mesta. Víťazným návrhom v architektonickej súťaži sa stal projekt talianskeho tímu OPPS Architettura – Florencia a my len veríme, že sa dielo opäť podarí.

Život a tvorba, ktorým Slovensko obohatil Friedrich Weinwurm sú dozaista inšpirujúce aj pre súčasnosť. Ak by ste radi držali krok s aktuálnymi trendami architektúry a interiérového dizajnu, prečítajte si aj ďalšie naše články:

Aby vám nič neuniklo, zaregistrujte sa bezplatne na Westwing a získajte okrem sviežich inšpirácií aj exkluzívne ponuky, s ktorými bude váš domov ešte krajší.