Správne sedenie za pc

Za počítačom, laptopom či tabletom dnes sedíme oveľa viac, ako pred niekoľkými rokmi. Mnohí využívajú zariadenia v rámci svojej práce, iní na uvoľnenie, prezeranie internetu a hranie hier. Nehľadiac na to, prečo za počítačom sedíte, dlhé hodiny v nesprávnej polohe vám spôsobia viaceré problémy, ktoré začnú bolesťami chrbtice. Westwing si pre vás preto pripravil tipy, pomocou ktorých zistíte, ako na správne sedenie za PC. Zabudnite na nepríjemné mravčenie v nohách, bolesti spodnej alebo vrchnej chrbtice či stuhnutie svalov!

Najčastejšie chyby pri sedení za počítačom

Na to, aby ste získali zdravý chrbát, musíte zistiť, aké chyby počas sedenia za počítačom robíte. Je ich rovno niekoľko: 

  • Prekladanie nohy cez nohu – túto chybu robia hlavne ženy, ktoré po krátkom čase cítia nepríjemné mravčenie v spodnej aj vrchnej časti nôh. Zlozvyk môže neskôr prerásť až v problémy s kŕčovými žilami.
  • Skríženie nôh – táto poloha je zas populárnejšia medzi mužmi. Nohy si skrížia hlavne v spodnej časti, prípadne si ich založia o sedadlo stoličky a dajú pod seba. V oboch situáciách začína po určitom čase mravčenie a neskôr si môžete na nohách všímať kŕčové žily.
  • Nesprávne zariadenie – ergonómia je v kancelárii kľúčová, preto na ňu myslite nielen pri výbere stoličky, ale aj stola. Nekvalitný nábytok bez možnosti prispôsobenia spôsobí po krátkom čase veľa komplikácií.
  • Zlé sedenie – sedíte na stoličke len v prednej časti sedadla? Odkrvujete si ďalšie partie tela, ktoré kvôli tomu trpia. Sedadlo využívajte naplno a tak, aby ste sa mohli oprieť o chrbtovú opierku.

Tip: Inšpirujte sa našimi tipmi ako by mala vyzerať praktická a funkčná domáca pracovňa.

Následky dlhodobého nesprávneho sedenia za PC

Na správne sedenie za PC by mali dohliadať hlavne ľudia, ktorí majú sedavú prácu a v rovnakej pozícii sú aj niekoľko hodín. Ak si totižto nekúpite kvalitné zariadenie interiéru alebo ergonomický písací stôl, môžete trpieť viacerými problémami. Toto sú najčastejšie následky dlhodobého sedenia za PC:

  • kŕčové žily, hemoroidy, žilová trombóza – nedostatok pohybu a dlhé sedenie spôsobujú, že krv v nohách neprúdi a drží sa v nich oveľa dlhšie. Cirkulácia krvi sa spomaľuje a krv sa hromadí v žilách, čím ich aj poškodzuje. Výsledkom je, že žily strácajú schopnosť vracať krv smerom k srdcu.
  • nadváha, obezita – málo pohybu a nízky energetický výdaj sa starajú o to, že energiu, ktorú ste prijali, nemáte kde využiť. Najväčším problémom je tzv. viscelárny tuk, ktorý sa nachádza v oblasti pása a brucha a ohrozuje činnosť vnútorných orgánov.
  • karpálny tunel – objavuje sa v oblasti zápästia, zvyčajne na ruke, ktorou ovládate myš. Syndróm karpálneho tunela začína bolesťou a neskôr prechádza do tŕpnutia a brnenia.
  • ochorenia chrbtice – vedia postihnúť úplne celú chrbticu alebo len jej časť, napríklad stavce. Ochorenie postupuje rovnako, ako karpálny tunel – najprv cítite len menšie bolesti a neskôr aj tŕpnutie, bolesti hlavy alebo bolesti hrudnej kosti.
  • ochorenia srdca – a, samozrejme, nesmieme zabúdať ani na riziko kardiovaskulárnych ochorení, ktoré majú ľudia s nedostatkom aktivity o 50 % vyššie ako tí, ktorí pravidelne cvičia.

Tip: Okrem ergonómie pri práci je dôležité aj správne osvetlenie vášho pracovného miesta. Inšpirujte sa našimi tipmi a vyberte si vhodné osvetlenie interiéru, ktoré vám bude vyhovovať. Pri práci sa rovnako snažte mať dostatok prirodzeného svetla. To dosiahnete ak sa vo vašej kancelárii bude nachádzať písací stôl pod oknom.

Správne sedenie za PC: 5 hlavných zásad

Rozhodli ste sa, že urobíte niečo pre svoje zdravie? Okrem prechádzok a cvičenia nezabudnite ani na zásady pre správne sedenie za PC. Tie vám zaručia, že ani po niekoľkých hodinách sedenia vás nebude nič bolieť.

  1. Zaobstarajte si ergonomické zariadenie

    Základ každej kancelárie predstavuje ergonomické zariadenie, ako stoličky, klávesnice a myši, stôl s funkciou prispôsobenia a desiatky ďalších pomôcok. Ergonomické výrobky sú charakteristické tým, že disponujú špeciálnym tvarom alebo zakrivením. Keď ich používate, poskytujú oveľa vyšší komfort ako klasické výrobky.
  2. Sledujte zakrivenie chrbtice

    Po niekoľkých hodinách práce si uvedomíte, že ste sa celý čas hrbili alebo ste boli v neprirodzenej póze. Ak si chcete udržať zdravé zakrivenie chrbtice, zaobstarajte si ergonomickú stoličku so špeciálnou chrbtovou opierkou alebo si kúpte driekové opierky. Tento doplnok prichytíte na klasickú stoličku pomocou suchého zipsu.
  3. Majte nohy vždy na zemi

    Zabojujte proti kŕčovým žilám tak, že ohnete nohy v 90° uhle a chodidlami sa dotknete zeme. Keď sú chodidlá vo vzduchu, v panve sa zvyšuje tlak, ktorý ovplyvňuje aj chrbtové svalstvo a celkový prietok krvi. Krv je na jednom mieste a keďže neprechádza ďalej, tlačí na steny žíl a vy začínate trpieť kŕčovými žilami. Keď nakupujete stoličky, vyberajte model s výškovým nastavením.
  4. Monitor umiestnite do správnej vzdialenosti

    Keď umiestnite monitor príliš blízko, trpieť budú hlavne vaše oči, ktorým nepomôžu ani okuliare s redukciou modrého svetla. Odborníci odporúčajú vzdialenosť 45 – 55 cm medzi vami a monitorom. Rovnako sa orientujte podľa svojej výšky a monitor upravte tak, aby ste pri pozeraní príliš nezakláňali hlavu.
  5. Udržujte všetko v jednej línii

    Udržte uši, plecia a boky v jednej línii a uvidíte, že vás nebude nič zbytočne bolieť. Takéto sedenie môže byť na začiatku ťažké, niekedy dokonca aj bolestivé, no ak vydržíte, zvyknete si. V budúcnosti sa vďaka správnemu sedeniu za PC vyhnete nielen kŕčovým žilám, ale takisto problémom s chrbticou či srdcom.

Tip: Nie len výber správnej stoličky a stola je dôležitý. Pri zariadení vašej kancelárie myslite aj na všetky ostatné kancelárske pomôcky a príslušenstvo. Znova prihliadajte na to ako dôležitá je ergonómia pri práci a vyhnete sa tak nepríjemným zdravotným problémom v budúcnosti.

Správne sedenie za PC: čo všetko potrebujete?

Na zdravé sedenie toho nepotrebujete veľa, no všetko si viete uľahčiť, keď si zaobstaráte praktické doplnky a zariadenie, ktoré bude mať aj moderný dizajn kopírujúci váš štýl. Využite pracovný kalendár 2022 na stiahnutie a naplánujte si doň všetko, čo potrebujete. Westwing si pre vás prichystal praktický zoznam:

  1. Ergonomická stolička – tento typ stoličky výrobcovia upravujú tak, aby sa vám vedel prispôsobiť a poskytol komfort pri každom sedení.
  2. Stôl s možnosťou státia (Standing office) – nová alternatíva, vďaka ktorej môžete počas práce za počítačom nielen sedieť, ale aj stáť. Na trhu nájdete stoly s možnosťou výškového prispôsobenia alebo špeciálne stojany.
  3. Pravidelné prestávky – rozprúďte krv v žilách a pravidelne od stola vstávajte. Prejdite sa po pracovni alebo vyjdite von a nadýchajte sa čerstvého vzduchu. Ak túžite po spojení s exteriérom aj počas práce, zaobstarajte si kvety do kancelárie.
  4. Gymnastická lopta – vymeňte na chvíľu klasickú stoličku za gymnastickú loptu, ktorá je skvelá pre chrbticu. Gymnastická lopta sa hodí aj do iných miestností kde trávite veľa času. Poradí si s ňou napríklad domáca knižnica, obývačka alebo spálňa.

Tip: Ak nechcete investovať do zariadenia a kúpi ergonomickej stoličky, zvoľte driekovú opierku, ktorú si viete urobiť aj sami doma. Stačí stočiť menší uterák a umiestniť ho tak, že keď sa opriete, budete ho mať v strednej časti chrbtice. Rovnako dobre poslúži aj menší vankúš.

Upravte si kanceláriu tak, aby vyzerala dobre a pritom poskytovala všetky vlastnosti pre správne sedenie za PC. Trochu sa odreagujte a upravte si virtuálne pozadie a následne sa pustite do nákupu kvalitného zariadenia. Uvidíte, stojí to za to.

Inšpirujte sa praktickými tipmi od Westwing a zapracujte na zdraví svojej chrbtice a celého tela.