predsavzatie do nového roka

Každý rok si vravíte, že to už zmeníte a stále nič? Sľubujete si, že sa začnete lepšie starať o svoje zdravie a hoci to na začiatku roku ako tak ide, po pár týždňoch sa vždy vrátite do starých koľají? Zmeniť zabehané spôsoby života, stravovania a starania sa o vlastné zdravie nie je veru vôbec jednoduché. Ale ide to! Záleží hlavne od toho, aké predsavzatie si dáte. Dnes vám prinášame tipy ako na to, aby sa vám to vaše podarilo aj naplniť.

Aj vy si chcete určiť predsavzatie do nového roku? Poradíme vám, kde začať!

Bez ohľadu na to, aké predsavzatie si zvolíte do nového roku, aby ste vydržali až do jeho naplnenia, pomôže vám nasledovné: 

  1. Zvoľte si tému, ktorá vám pomôže cítiť sa lepšie duševne alebo fyzicky.
  2. Stanovte si cieľ, ktorý cítite, že je splniteľný.
  3. Stanovte si aj čiastkové ciele a termíny, aby ste videli pokrok.
  4. Napíšte si svoje ciele a majte ich stále na očiach.
  5. Ak si neveríte, že vytrváte, zapíšte sa na súťaž, výzva vám pomôže udržať tempo.
  6. Zožeňte si niekoho, kto vám bude držať palce alebo bude s vami zdieľať spoločný cieľ.

Pripravili sme pre vás užitočnú mapu vízie, ktorú si už teraz môžete stiahnuť do počítača, vytlačiť na väčší kus papiera a vystaviť u vás doma na mieste, kde budete mať zobrazené vaše cieľe, miesta, ktoré chcete navštíviť a čo by ste v roku 2022 chceli uskutočniť.

predsavzatie - mapa vízie

21 zdravých novoročných predsavzatí, ktoré môžete skutočne dodržať

Každé predsavzatie, ak je stanovené z úprimnej túžby po lepšom živote, má šancu naplniť sa. Je vašou túžbou cítiť sa zdravšie a spokojnejšie? Tu je niekoľko príkladov toho, aký novoročný zámer si môžete stanoviť a čo vám ho pomôže dodržať. 

1. Predsavzatie pre viac pohybu

Ak ste sa už rozhodli pre zdravý životný štýl, bez pohybu to veru nepôjde. Dajte si však len také pohybové predsavzatie, ktoré dokážete splniť. Radšej každý deň trochu, ako jeden deň priveľa! To by vás len odradilo pokračovať.

2. Menej sladených nápojov

Nič jednoduchšie ako vynechať cukor z nápojov neexistuje. Začnite pomaly a postupne znižujte dávku cukru v káve, čaji a vyberajte si menej sladené nápoje, až vám zachutia aj tie úplne bez cukru. Uvidíte, že po čase vám tie sladené aj prestanú chutiť.

3. Viac celozrnných potravín

Namiesto bieleho pečiva vložte do košíka celozrnné. Skúšajte rôzne druhy a nájdite si to, ktoré vám chutí najviac. Rovnako aj cestoviny môžete pomaly vymieňať. Nie všetky sú rovnako chutné, preto si nechajte čas, kým nájdete tie správne na vaše recepty.

4. Obľúbené aktivity ako predsavzatie

Cítiť sa dobre a zdravo bez toho, aby ste robili niečo, čo vám prináša radosť, je takmer nemožné. Môže to byť aj drobnosť, napríklad prechádzka lesom, čítanie knihy, venčenie psa, okopávanie záhrady alebo maľovanie.

5. Lepší spánok

Pre pocit zdravia je nevyhnutný aj kvalitný spánok. Ak sa cítite ráno unavení, asi to nebude úplne ono. Namiesto tabletiek skúste vyskúšať ľahšiu večeru, menej povzbudzujúcich nápojov, spanie pri otvorenom okne, meditáciu alebo menej rušivých správ pred uložením do postele.

6. Čas na seba

Okrem starostlivosti o iných a pracovné povinnosti si urobte v diári aj priestor pre seba. Je úplne jedno, čo budete robiť, hlavne nech je to niečo, čo vám pomôže cítiť sa dobre. Vyhraďte si čas na kaderníčku, večeru s priateľmi, domáce ničnerobenie, wellness či počúvanie hudby.

7. Viac domácej stravy

Zdravá strava je už našťastie dnes ľahko dostupná aj v reštauráciách. No domáca strava je predsa len domáca. Viete presne čo tam dáte, z akých surovín a akým spôsobom si jedlo pripravíte. Varte častejšie doma a uvidíte, že okrem zdravia navyše aj ušetríte.

8. Viac času v prírode

Zaraďte do programu aspoň jeden deň v týždni, ktorí strávite vonku. Aby ste nalákali aj ostatných členov domácnosti, pribaľte im chutné jedlo na piknik. Uvidíte, že napokon to budú vaše deti alebo partner, ktorí vám pomôžu dodržať predsavzatie dýchať čerstvý vzduch.

9. Menej času na obrazovkách

Ak sa vám zdá, že ste pričasto na mobile či počítači, rozhodnite sa ukončiť ten nekonečný kolobeh sledovania sociálnych sietí, práce či vyhľadávania online noviniek. Nalepte si na počítač či mobil nálepku, ktorá vám vždy pripomenie, že stačilo.

10. Čas na meditáciu

K pocitu zdravia v nemalej miere prispieva aj pokojná myseľ. Ako ju dosiahnuť v dnešnom svete plnom množstva informácií a stresu? Pravidelne svojej hlave doprajte oddych. Naučte sa meditovať, aby ste dosiahli želaný účinok a myseľ sa upokojila.

11. Zdravšia a ekologickejšia domácnosť

Z domácnosti vylúčte všetko, čo nepovažujete za zdraviu prospešné. Nemusíte to urobiť naraz. Pokojne pomíňajte to, čo už máte a pri kúpe nových čistiacich prostriedkov alebo kozmetiky si pozornejšie všímajte zloženie a vyberajte tie ekologickejšie aj zdravšie.

12. Efektívne zdravé stravovanie

Ak ste sa už rozhodli aj pre zmenu stravy, postupujte radšej pomaly, ale zato isto. Dajte si ciele, ktoré viete naplniť. Nemusíte hneď prejsť na vegánstvo, začať môžete napríklad aj tým, že vymeníte tuky a cukor za nízkokalorické potraviny.

13. Predsavzatie: menej alkoholu a cigariet

Ak sa chcete zbaviť zlozvykov, sú len dve možnosti. Rýchlo alebo pomaly. Oba postupy vyžadujú pevnú vôľu a ktorý spôsob si zvolíte, je len na vás. Hlavne začnite. Myslite na to, čo získate tým, ak bude tých cigariet alebo alkoholu vo vašom živote menej.

14. Častejšie byť „tu a teraz“

Tréning prítomného okamžiku tiež vyžaduje pevnú vôľu, ale pomôže vám cítiť sa lepšie hneď teraz. Zbaví vás smútku za tým, čo bolo aj obáv z toho, čo bude. Jednoducho sa sústreďte na súčasnosť a častejšie na svoj vlastný dych.

15. Výživná strava

Doprajte si stravu bohatú na vitamíny a živiny v podobe zeleniny a ovocia. Čím čerstvejšie, tým lepšie, no môžete použiť aj mrazenú alebo varenú. Dostatok zelenej stravy vám pomôže predchádzať civilizačným ochoreniam a udržiavať cievy zdravé.

16. Vyskúšať nové hobby

Čo vám môže dodať chuť do života počas náročných dní? Jednoznačne niečo nové, čo vás obohatí aj zabaví. Možno ste už dávno chceli vyskúšať nejakú novú aktivitu, no nemali ste dosť odvahy alebo čas. Neváhajte a choďte do toho!

17. Prestať myslieť negatívne

O tom, že myšlienky majú veľký vplyv na to, ako sa cítime, dnes už niet pochýb. Pocit následne ovplyvňuje aj stav nášho tela a celkového zdravia. Tak si dajte predsavzatie, že pri každej negatívnej myšlienke urobíte pár drepov. Ak sa vám myšlienky nepodarí zastaviť, aspoň si rozhýbete telo.

18. Predsavzatie zdravia

Prevencia je viac ako polovica úspechu zdravia. Naplánujte si pravidelnú alebo preventívnu prehliadku u lekára aj u zubára a dajte si záväzok dodržať to, čo vám odborník odporučí. Radšej skôr ako neskôr hasiť dôsledky nepozornosti.

19. Netlačte na seba

Každé novoročné predsavzatie môže skončiť neúspechom. A veľa ich tak aj dopadne. Aby ste sa tomu vyhli, buďte k sebe láskaví a netlačte na seba príliš. Seba-disciplína je veľmi dôležitá, no ak budete na seba priveľmi prísni, môžete si znechutiť aj samotný cieľ – cítiť sa lepšie.

20. Doprajte si pauzu

Pauza v dodržiavaní vami stanovených pravidiel vám môže pomôcť oddýchnuť si od nových praktík a obnoviť pôvodný zámer. Stanovte si vopred čas, na ktorý chcete prerušiť svoje nové zvyky a dodržte to. To vám pomôže udržať aspoň základné pravidlo – pravidelnosť.

21. Predsavzatie: Buďte svojim fanúšikom

Aby ste vytrvali až do konca svojich plánov a predsavzatí, stanovte si svoju vlastnú hranicu. Cieľových roviniek a osobných mét môžete mať viacero. Pri dosiahnutí každej z nich sa pochváľte rovnako, ako by ste fandili svojim deťom. Váš vlastný cieľ za to stojí, no nie?

Predsavzatie, ktoré zlepší vaše zdravie

Chceli by ste zlepšiť svoje zdravie a cítiť sa celkovo lepšie a vitálnejšie? Bez ohľadu na to, pre aké stravovanie, cvičenie či techniku sa rozhodnete, pomôže vám hlavne to predsavzatie, s ktorým sa dokážete plne stotožniť. Nemalo by to byť teda len niečo, čo si niekde prečítate alebo vám niekto odporučí. Musí to byť niečo, čo chcete skutočne dosiahnuť a žiť v bežnom živote.

Predsavzatie na zdravé stravovanie

Dopracovať sa k tomu, aby sa zdravé stravovanie stalo bežnou súčasťou vášho jedálnička, nie je také náročné ako na prvý pohľad vyzerá. Začnite niečím jednoduchším, ľahšie sa vám potom prejde na to extrémnejšie. Ak sa napríklad chcete zbaviť mäsa či cukru, postupujte pomaly, aby sa vám alternatíva nezunovala skôr, ako sa stane zvykom.

Ak premýšľate čo navariť a hľadáte užitočné nápady pre zdravé stravovanie, nazrite do ďalších našich článkov a inšpirujte sa:

Tak čo poviete, pustíte sa do toho? Veríme, že vami zvolené predsavzatie sa vám podarí dodržať a o rok si budete gratulovať. Nezabúdajte, že pomaly ďalej zájdete!

Zaregistrujte sa bezplatne na Westwing a získajte prílev nových inšpirácií aj exkluzívne ponuky, vďaka ktorým bude váš domov nielen krajší, ale aj zdravší.