vegánska strava - zelenina v kuchyni

Planéta sa mení. Je možné, že na konci tohto storočia o niektorých živočíchoch budeme len čítať, alebo na ne spomínať v dokumentoch. Zvieratá vo veľkochovoch, držané v cirkusoch, ZOO, vodných zábavných parkoch, laboratóriách, kožušinových farmách, v akýchkoľvek nevyhovujúcich podmienkach pre ich život, trpia. Ľudia, ktorí si to všetko uvedomujú a nechcú toto utrpenie viac podporovať, sa snažia zmeniť svoje stravovanie, prístup k životnému prostrediu a celej planéte. Riešením pre nich je vegánska strava a udržateľnejší spôsob života. Všetci by sme mali čím skôr zmeniť náš životný štýl.

Čo je to vegánstvo a vegánska strava

Planéta Zem zažíva šieste masové vymieranie živočíchov, prvýkrát spôsobené človekom. Do toho dáva čoraz výraznejšie o sebe vedieť klimatická kríza. Populačný tlak zároveň tlačí na životné prostredie. Aby sa ľudstvo dokázalo uživiť, potrebuje viac pôdy pre poľnohospodárske účely, a preto padajú za obeť dažďové pralesy napríklad v Brazílii a Indonézii. Čoraz viac mladých ľudí zažíva klimatickú úzkosť a odmieta do tohto sveta priviesť deti. Je to ako začarovaný kruh.

Slovo vegan vzniklo skrátením slova vegetarian. Stalo sa tak 1.11.1944 v Anglicku. Začala ho použivať skupina vegetariánov z Leicester vegetarian society, ktorí sa rozhodli, že prestanú konzumovať a používať akékoľvek živočíšne produkty, no zďaleka nešlo len o mäso. Založili tak Vegan society.

Základné princípy a vegánska strava

Vegánstvo je v súčasnosti chápané ako životná filozofia a spôsob života, ktorý vylučuje využívanie zvierat pre potreby, alebo zábavu človeka. Platí to v každom aspekte. Svetový deň vegánstva pripadá na 1.11., v deň založenia Vegan society. Vegáni veria, že každý má právo na život a slobodu a ide to aj bez krutosti a so súcitom k živým tvorom.

Vegáni vylučujú zo stravy a života čokoľvek čo súvisí so zvieratami. Vegánska strava nezahŕňa mäso, vajíčka, mlieko a mliečne výrobky, morské plody, ryby, med, ale aj bravčovú želatínu. Nepoužívajú kožené výrobky, kožušiny, vlnu, angoru, mohér, hodváb, kašmír a perie. Vyhľadávajú vegánsku kozmetiku a výrobky, netestované na zvieratách a vegánske doplnky výživy. Vegánska kozmetika, pracie a čistiace prostriedky nesmú obsahovať lanolín, včelie produkty, želatínu, karmínové farbivo alebo palmový olej.

Spoločenská zodpovednosť

Dôležitým aspektom je udržateľnosť. Dnes je už dobre známe, že veľkochovy sú jedny z najväčších znečisťovateľov ovzdušia a životného prostredia. Milióny zvierat po celom svete, ktoré slúžia ľuďom ako potrava, produkujú tony metánu. Ten okrem oxidu uhličitého patrí k hlavným skleníkovým plynom. Prispievajú tak k zmene klímy. Ide v prvom rade o hovädzí dobytok, ale aj iné chovy.

Správanie človeka k zvieratám

Veľkým problémom vo veľkochovoch je, že sú ako továrne. Akoby ani nenakladali so živými tvormi. Ľudia možno pokladajú pitie mlieka, alebo konzumáciu vajec za zdravé, ale viete čo sa za tým skrýva, kým tie produkty prídu na váš stôl? Krava sa stáva dojnicou keď porodí teľa, to jej vezmú, keď začne produkovať mlieko a odvtedy kravička dáva mlieko, ako sa hovorí deťom. Lenže sa málo vie, že teliatka sú zbavené matky aj pohybu a krátko na to porazené, aby si človek mohol dať dobrý rezeň. Krava má kvôli neustálej produkcii mlieka a častým zápalom vemena život kratší asi o polovicu. Človek je jediný tvor na zemi, ktorý pije mlieko iných živočíšnych druhov.

Veľa krajín postupne zakazuje klietkové chovy, ale tie stále existujú. V klietkových chovoch sú nosnice bez pohybu, nepoznajú denné svetlo a keď prestanú znášať, idú na porážku. Mladé kohúty sa po vyliahnutí likvidujú okamžite. Bitúnky a prevozy živých zvierat v kamiónoch a lodiach sú nepríjemnou kapitolou samé o sebe. Akú kvalitu má asi mäso z vystresovaného zvieraťa, dopovaného antibiotikami? Príkladov je veľa a ani o jednom sa nečíta príjemne.

To sú hlavné a silné dôvody prečo sa človek rozhodne žiť inak. Vegánska strava a vegetariánska strava môžu byť cestou k lepšiemu pocitu.

Vegánska strava nemusí byť obmedzujúca a zložitá. Poradíme vám, ako ľahko sa stravovať 

Vegánska strava sa vo všeobecnosti považuje za zdravé stravovanie. Je však možné, stravovať sa tak prísne dlhodobo? Tí, čo sa na to dali, tvrdia, že áno. Postupom času sa naučíte, čo s čím skombinovať a kde hľadať potrebné minerály a vitamíny, aby telu nič nechýbalo a nemali ste zdravotné problémy. Určite sa to dá zvládnuť.  

Základ vegánskej stravy tvoria taktiež aj nízkokalorické potraviny ako zelenina a ovocie. Keďže by telo malo prijať sacharidy, bielkoviny a tuky, mali by ste vedieť, kde ich vo vegánskej strave hľadať.

Ideálne by ste mali mať radi rôzne druhy ovocia a zeleniny a nemalo by byť zložité začať. Pretože ani vegánska strava nie je zložitá. Ďalšími zložkami stravy sú obilniny, strukoviny, semienka, orechy, rastlinné náhrady mlieka a oleje, tiež bylinky. Treba myslieť na vitamíny B12 a D a tiež minerály ako zinok a vápnik.

S týmito potravinami nie je ani rýchly obed bez mäsa problémom. Budete sa cítiť oveľa ľahšie a odrazí sa to na vašej váhe a centimetroch v páse. Zdravá strava sa určite oplatí. V dnešnej dobe nájdete priehrštia informácií a tipov, čo navariť. Aj bezlepková diéta a vegánstvo si môžu rozumieť, ak nemáte problém dodržiavať pravidlá oboch diét naraz. 

Ako nahradiť živočíšne produkty za rastlinné?

Ak si kladiete otázku, kde začať, skúste to práve so základnými živinami. Uvedomte si, že musíte prijať bielkoviny, sacharidy, tuky, vlákninu, vitamíny a minerály, aby vaše telo fungovalo ako má.

Začnite bielkovinami. Je to skupina, pri ktorej zavládne asi najviac zmien. Bielkoviny sa nachádzajú v rastlinách aj mäse, mlieku a mliečnych výrobkoch. Rastlinné zdroje bielkovín nájdete v sóji, pohánke, quinoa, zelenine, strukovinách, orechoch, semenách. Bielkoviny sa nachádzajú aj vo fermentovaných výrobkoch ako miso pasta, tofu a tempeh. Začnite s nakličovaním rôznych semien, nech máte čerstvý prísun vitamínov.

Odborníci odporúčajú konzumovať a kombinovať rôzne zdroje rastlinných bielkovín a aspoň tri porcie strukovín denne. Omega 3 a 6 doplníte pomletými ľanovými a chia semienkami, vlašskými orechami alebo repkovým olejom. Zinok, vápnik a železo nájdete v maku, fermenovaných sójových výrobkoch, brokolici a keli. 

Zinok nájdete aj v cíceri a červenej fazuli, železo v špenáte, hrášku, marhuliach a slivkách. Jód je ďalším dôležitým minerálom, ale dá sa nájsť v riasach kombu a wakame, nori alebo arónii. Vitamín B12 vám zostáva dopĺňať vegánskymi lekárenskými suplementami. 

Vegánska strava je menej kalorická a môžete si dopriať trochu väčšie porcie. Nie síce neobmedzené, ale vo všeobecnosti môžete zjesť pol kilogramu zeleniny a ovocia denne a 50 – 100 gramov orechov.

Vegánska strava: naše inšpirácie a tipy

Keď sa dostanete k samotnej príprave jedál, zistíte, ako je to zábavné a rýchle. Zdravá desiata s kvalitným zdrojom tukov môže byť avokádová pomazánka. Má mnoho obmien a určite nájdete tú svoju. Desiatou môže byť aj smoothie. Recepty na smoothie nájdete tiež v mnohých obmenách, stačí vyskúšať. Dobrým základom môže byť rastlinné alebo orechové mlieko, ktoré si vyrobíte sami doma. Skúste zmiešať v mixéri 250 ml orechového mlieka, 1 banán a lyžicu orechového masla. Pomixujte a hneď vypite.

Pohľadajte nenáročné nápady na obed, ktoré sú hotové do 30 minút. Napríklad tofu s pomarančovou omáčkou. Potrebujete: biele tofu bez príchute, 5 PL kukuričného škrobu. Na omáčku budete potrebovať: 200 ML pomarančovej šťavy, 60 ML sójovej omáčky, 2 PL javorového sirupu, 2 PL ryžového octu, 4 strúčiky cesnaku, 1 ČL chilli omáčky, ¼ ČL zázvoru, 2 PL vody. 

Postup je takisto jednoduchý:

  • Rúru predohrejte na 200 stupňov, pokrájajte tofu na kocky, zbavte ho vody, obaľte v škrobe a pečte na papieri 20-25 minút. V polovici pootáčajte.
  • V panvici si zmiešajte ingrediencie na omáčku a spojte dohromady. 
  • Keď je tofu hotové, vložte ho do omáčky a počkajte, kým sa každý kúsok tofu obalí. 
  • Podávajte s jasmínovou ryžou alebo inou vhodnou  prílohou.
  • Ozdobte sezamovými semienkami a podávajte.

Ak sa chystáte na výlet, pripravte si naň vegánske jedlo na piknik. Môže to byť pokojne iba nakrájaná zelenina, ovocie a orechy. Je to len o zvyku.

Vegánska strava nie je zložitá, dúfam, že sme vás k zdravšiemu životnému štýlu inšpirovali. Nezabúdajte na to, ide o zdravie, ale aj udržateľnosť a ochranu životného prostredia. Ďalšie spôsoby, ako chrániť životné prostredie vám poradíme v našom článku v rámci kategórie udržateľnosť.

Bezplatná registrácia na Westwing: nenechajte si ujsť naše exkluzívne ponuky, vďaka ktorým bude váš domov ešte krajší!